(1. 3. – 5. 3. 2021)
Integrovaný blok – Příroda, která mě obklopuje
Téma: Slunce volá na sněženku
Nabídka činností
Ø Rozvíjení řečových dovedností
Celé téma můžeme začít přečtením pohádky s názvem Sněženková víla od paní Zuzany Řebíkové. V průběhu čtení zastavujeme a klademe dětem otázky. (Proč nebyla sněženková víla spokojená se svými šaty? Jaké šaty chtěla mít? Z jakého důvodu si nemůže sněženková víla obléct jiné než bílé šaty? Jakou barvu šatů si sněženka převlékla? Co se stalo se sněženkami? Proč byly děti smutné? Kde našly ostatní víly plakat svoji kamarádku? Proč plakala? Jak pohádka skončila? Pochopila sněženková víla, že je bílá barva pro sněženky důležitá? Oblékla nakonec zpět svoje sněhově bílé šaty?
(Pohádku přikládám jako samostatný obrázek)
Na pohádku můžeme dále navázat. Jaké jiné jarní kytičky známe? Během procházky venku si květiny ukazujeme, poznáváme, pojmenováváme. Názvy květin mohou děti vytleskávat na slabiky a určovat z kolika slabik se název skládá – kolikrát tleskly. Která kytička má delší jméno která naopak kratší. (Kdo bude chtít, může poslat i foto s kytičkou, kterou jste na procházce viděli. Každého malého šikulu po návratu do MŠ za originální foto odměním. J Já už jsem dnes vyrazila a tady máte foto jako důkaz.
Krokusy v Lokti Sněženky v Lokti
Báseň – Sněženky
Stonek roste jako z vody, lístečky ho ozdobí.
Který kvítek, kdopak to ví, roste v jarním období?
Další stonek hlínu zvedá, kouká bílá hlavička.
Zastavit se ničím nedá naše první kytička.
Tohle jarní představení rozdalo nám vstupenky.
Na voňavé posezení zvou nás všechny sněženky.
Použitá literatura: HOROVÁ, Ladislava. Ve školce je bezva. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0649-1
Hádanky
Ve své sytě žluté kráse, pampelišce podobá se.
Nápověda pro Bělu: „Jsou to květy…..“
(podbělu)
Trojdílná sukýnka, bílá a malinká,
Nosí ji panenka, má jméno….
(sněženka)
Na nevelkém stonečku spousta žlutých zvonečků.
Každý z nich má k jaru klíč, copak je to?
(petrklíč)
Hřeje, co mu síly stačí, kytičky to těší.
Směje se na kluky ptačí, na auta i pěší.
(sluníčko)
Pod zemí si cesty hloubí až na naši zahrádku,
babička se na něj zlobí,
když udělá hromádku.
(krtek)
Použitá literatura: POSPÍŠILOVÁ, Zuzana. Hádám, hádáš, hádáme. Praha: Portál. 2012. ISBN: 978-80-262-0142-7.
Ø Výtvarná výchova
Úkol: úkolem dětí bude pokusit se zachytit co nejpřesněji podobu sněženky malbou, lepením či skládáním papíru a využitím techniky zapouštení vodových barev do vlhkého podkladu.
Pomůcky: čtvrtka formátu A4, vodové barvy, houbička, sklenice s vodou, silnější a slabší štětec (nejlépe kulatý) kancelářský papír, lepidlo, zelená temperová barva, obrázek, fotografie sněženky či opravdová sněženka ve vázičce.
Postup
Začneme tím, že si pomocí houbičky navlhčíme čtvrtku. Dáváme pozor, aby nebyla příliš rozmočená. Do takto připraveného podkladu mohou děti začít štětcem zapouštět vodovou barvu (nejlépe zelenou, žlutou a modrou). Čtvrtku necháme uschnout. Mezitím si s dětmi můžeme prohlížet obrázky sněženek, aby si udělaly jasnější představu o tom, jak přesně taková sněženka vypadá. Jakmile podklad uschne, mohou děti pomocí zelené temperové barvy dokreslit stonky. Velké děti si poté z papíru složí květ – technikou origami viz níže. Malé děti se budou snažit ustřihnout proužek (narýsovaný – viditelná čára) bílého papíru, který poté přestřihnou ještě napůl a vzniklý krátký proužek k sobě přilepí konci. Proužky budou potřeba tři. Vzniklé květy dolepíme ke stonkům a máme hotovo.
Origami květ velké děti (obrázek zdroj: vytvarna – vychova.cz - http://vytvarna-vychova.cz/snezenka-podsneznik/)
Květ z proužků malé děti (obrázek zdroj: krokotak.com - http://krokotak.com/2017/02/diy-snowdrops/)
Ø Pracovní listy
Pracovní list – pojmenuj a vybarvi (Zdroj: vytvarna – vychova.cz - http://vytvarna-vychova.cz/jarni-kvety/)
Pracovní list – vybarvi sněženky, které na obrázku vidíš (Zdroj: tündértanya.blog.hu - https://tundertanya.blog.hu/2018/01/20/hoviragok_566)
Pracovní list – dostaň včelku za sedmikráskou (Zdroj: Pianeta Bambini - https://pianetabambini.it/schede-didattiche-primavera-scuola-infanzia/)
Pracovní list – seřaď sněženky podle velikosti (Zdroj: pinterest.com - https://cz.pinterest.com/pin/510595676502834758/)
Ø Pohybová chvilka
Slunce volá na sněženku. (Dáme ruce před ústa a voláme: „Sněženko!“)
Jaro, jaro, už je venku! (Oběma rukama děláme před obličejem velké kruhy – jaro je všude kolem nás)
Pěkně nastav bledá líčka (Kýváme hlavou a nastavujeme tváře.)
a usměj se do sluníčka. (Stoupneme si na špičky, vytahujeme se nahoru a máváme oběma rukama ke sluníčku.)
Budí také petrklíče (Sedneme si na bobek, ruce dáme v bok a pomalu se zvedáme do stoje, poté se zatočíme dokola.)
luk a strání zlaté klíče, (Naznačujeme odemykání – nejprve jednou rukou, poté druhou.)
ať probudí háje, sady, (Rozhlížíme se do daleka.)
že je jaro zase tady! (Znovu si stoupneme na špičky, vytáhneme se nahoru a zamáváme sluníčku.)
Zdroj básně: Alena Gondeková - https://www.predskolaci.cz/jaro-7/26273#more-26273
Ø Poznatky o přírodě
Pokus s obarvováním květů
Během procházky utrhněte sněženku. Dětem ale vysvětlíme, že se normálně sněženky netrhají, jen dnes si s nimi chceme vyzkoušet malé kouzlo. Doma dáme sněženku do vody a přilijeme inkoust - kdo nemá inkoust, může vyzkoušet potravinářské barvivo. Poté již nezbývá nic jiného než čekat, až do sebe květina natáhne obarvenou vodu a její květy se lehce zbarví. Nechte děti květinu v průběhu dne pozorovat.
Cílem je, aby si každý uvědomil, jak je voda pro rostliny důležitá, bez vody by nemohly existovat, ostatně to nikdo a nic. Ať se pokus podaří. J
Na procházce najdi, posbírej, dotkni se, pozoruj a poslouchej!
Najdi a posbírej – několik kamínků (různé velikosti, tvary) a poskládej z nich tvar květiny, 6 klacíků a seřaď je od největšího po nejmenší (následně jeden využij a namaluj s ním do bahna, nebo do písku kolečko a zbytek klacíků využij jako paprsky – vznikne sluníčko), 1 borovou šišku, 1 smrkovou šišku (řekni, jaký vidíš mezi šiškami rozdíl), porovnej jehličí u smrkové větve a borové větve
Najdi a vyfoť - sněženky (spočítej je), sedmikrásky, krokusy, podběl apod. Zjisti, zda jsou léčivé, nebo jedovaté, popřípadě na co se využívají.
Dotkni se – mechu, kůry stromu, bahna, vody (popsat pocity – měkký, pichlavý, hrubý, mazlavé, drsný, studená, teplá apod.
Pozoruj a poslouchej živé tvory, které na procházce potkáš - ty, které neznáš, nebo si nejsi jistý, čím se živí, najdi v encyklopedii.
Ø Hudební výchova
Přečtěte si s dětmi alespoň text. Melodii dodám. J